Tomyam Telur (Resepi Campak Campak)

Assalamualikum and hye..

I'm not really pro in cooking but aku sangatlah pro dalam prosak resepi orang. kehkeh..

So far aku duduk kat politeknik ni banyak jugak la benda yang peliks peliks aku try and error. First first aku prosakkan maggi ayam. Aku campurkan setengah sudu asam jawa dengan 2 biji cili yg dihiris halus. Rasanya macam tomyam ayam pun ada. sedap..sedap..

Then kitaorang pernah buat "Kari Susu". Sebagai student yang melanggar peraturan asrama memang takde kerja la kitaorang nak beli barang dapur tiap tiap hari and memang takde la nak spare santan serta bahan lain. Yang ada cuma kentang, bawang, and telur. Muka memasing pun dah macam kentang dah.

Actually, time tu first time buat kari tanpa santan and bila rasa macam pelik and kurang sikit, Aku tak puas hati dengan rasanya so nak tambah susu tepung tapi roomate pulak taknak (sebab takut rasa lagi pelik) . Dia langkah keluar jer dari pintu aku cepat cepat letak susu and then suruh dia rasa balik. Dia kata sedap =D . Haa kan jadi experiment aku tu. since that, setiap kali buat kari memang letak susu tepung sebagai pengganti santan.


For today, Aku try buat Tomyam pulak, sebab takde bahan sangat so aku just guna kentang and telur sebagai bahan utama. ni resepi dia...

p/s: bahan-bahan yang kena cincang/ketuk tu aku just hentak dengan senduk jer, lesung or blander takde.

Bahan :-

1. Kentang 2 biji (belah  4/8)
2. Bawang besar 3 biji (sebiji cincang halus, 2 biji hiris)
3. Telur 2 biji
4. Cili padi 5-7 biji (ketuk)
5. Bawang putih (ketuk/cincang halus)
6. Serai 2 batang (Ketuk)
7. Daun limau (tak kisah la daun limau apa. untuk ambik bau)

8. Paste TomYam adabi
9. Kiub ayam (Buat perasa gantikan ayam)
10. Air dalam 500 ml (half periuk/ ikut suka korang)


Cara nak masak:-

1. Tumis bahan yang dicincang/ketuk halus sampai naik bau. (Bawang besar, bawang putih, serai dan cili padi)
2. Masukkan kiub ayam dan kentang. letak air sekadar tenggelamkan kentang (untuk masakkan kentang) Tunggu sehingga kentang agak empuk. (p/s: kentang lagi sesuai jika diggantikan dengan bunga kubis and carrot)
3, Setelah kentang empuk tambah air, daun limau, dan paste tomyam adabi. Biarkan sehingga kuah menggelegak.
4. Setelah kuah menggelegak tambah bawang yang telah dihiris dan pecah kan telur di dalam kuah tomyam. biarkan telur masak tanpa dikacau (elakkan dari hancur)
5. Tambah garam secukup rasa dan tutup api.

Siap untuk dimakan bersama nasi panas.. nyum..nyum...


makan dengan nasi, ala ala bbimbap..


add on telur lagi.. sebab tak cukup.

That's all.. daaa...


Comments

the most reading entry

Hapuskan Bulu dengan Homemade Sugar Wax

kisah seram di bukit putus.. (kuala pilah , negeri sembilan )

Haid dan Istihadhah

Biskut Coklat Rangup (The Simple One)

mujahidah

mujahidah

sol & farah

sol & farah

alia / intan ( intan farizatul alia )

alia / intan ( intan farizatul alia )

get ready 4 exam !!! {sol & aQ}

get ready 4 exam !!! {sol & aQ}

switzerland

switzerland

my lovely friend

my lovely friend
Dayah...Kartica...Azreen.. Me =D